BLOGI
Maiju Leisti on ollut jo yli 20 vuotta ravintolayrittäjänä. Hänelle on kertynyt laaja näkemys ja kokemus suhdanneherkästä alasta.
Jos menet ravintolaan syömään, mitä sinulle jää viimeiseksi muistikuvaksi? Ajatuksiimme jää usein asioita, jotka vaivaavat tai ärsyttävät meitä, vaikka ruoka itsessään olisi ollut kuinka hyvää. Viimeiseksi mielikuvaksi saattaa herkästi jäädä se, että kahvi oli kitkerää, leipä ei itse tehtyä tai asiakaspalvelu ontuvaa.
Mielestäni viimeinen mielikuva on enemmän kuin osiensa summa. Siksi haluan panostaa yksityiskohtiin. Saatamme esimerkiksi varta vasten metsästää tiettyä tuoremehua tai kokeilla eri kahvimerkkejä. Prandiassa kaikki tehdään maku edellä: meille kunnia-asia on maukkaan ja kattavan ruokavalikoiman tarjoaminen - yksityiskohtia unohtamatta.
Haluan, että jokaisella asiakkaallani on kohtaamisemme jälkeen lämmin tunne, aivan kuin hän olisi ollut vieraana kotonani. Vuorovaikutuksessa voi syntyä jopa uusia pitkäaikaisia ystävyyssuhteita. Minua ilahduttaa asiakkaan kohtaaminen, koska pääsen omalta osaltani luomaan heille mukavaa ilmapiiriä viihtyisässä ympäristössä. Olennaisena osana palvelukokonaisuuteen kuuluu koko Prandia-perhe.
Tiedän, että jokainen tiimimme jäsen ottaa asiakkaiden viihtymisen yhtä vakavissaan. Tärkeää on myös, että työntekijät kokevat tekevänsä merkityksellistä työtä, ja että heitä arvostetaan.
Aito tyytyväisyys syntyy monista yksityiskohdista, joita ei välttämättä tiedosta, mutta jotka huonolaatuisina varmasti ärsyttävät. Kyseessä on jatkuva prosessi, jota täytyy kehittää, koska asiakkaat ovat erilaisia. Osalle ruoka on jopa sydämen asia, jolloin eri yksityiskohtiin täytyy erityisesti panostaa. On kuitenkin myös kokeilunhaluisia ruokailijoita.
Vuosien aikana olenkin oppinut, että ruoka-alalla ei ole yksiselitteistä menestysreseptiä. Esimerkiksi se ruokalista mikä yhdessä paikassa on menestys, ei sitä välttämättä muualla ole. Nykyään seuraamme päivittäin tiimissä ruokamenekkiä: millaisia annoksia valitaan ja mm. ruokahävikkiä. Keskustelemme huomioista ja saaduista asiakaspalautteista yhdessä tiimin kanssa, jotta saamme kehitettyä toimintaamme. Laadukas palvelu vaatii jatkuvia kehitystoimenpiteitä ja uusien asioiden kokeilua. Koskaan lopputulos ei ole ”valmis”, aina opitaan uutta.
Yrittäjän näkökulmasta ehkä keskeisimpänä oppina pidänkin sitä, että pienillä asioilla on merkitystä. Hymy, ystävällinen vastaanotto, hyvä ruoka kahvin kera ja ennen kaikkea tiimin aito halu luoda viihtyisä ympäristö — tämä on sitä, mitä yrittäjyys parhaimmillaan on.
— Maiju Leisti, Ravintoloitsija